Åsted Valen

Chat Noir er fylt til randen torsdag kveld når Kristian Valen inntar scenen. Hans nyeste show Åsted Valen hadde premiere allerede i 2018, og endelig er det vår tur til å sitte i salen. Med mange show bak seg skulle man tro at både repertoar og timing sitter som et skudd, men den gang ei… Jeg ler mye av Åsted Valen, men det er dessverre ikke fordi det er bra.

Som tittelen tilsier dukker det opp parodier fra tv-serien Åsted Norge i løpet av showet. FOTO: showplakat hentet fra kristianvalen.no


Tittel: Åsted Valen
Av og med: Kristen Valen
Tid og sted: Chat Noir, 28. mars 2019
Kommende forestillinger: På Chat Noir 30. mars, 05. og 06. april. Spilles i Tromsø 29. og 30. november, og i Hønefoss 20. desember.
Anmeldelse av: Stine Sørensen


Han er noe for seg selv, han Kristian Valen. Han vrir og vender både kropp og ansikt i de mest komiske uttrykk, for ikke å snakke om det han får til med egen stemme. Det er ikke uten grunn at han er en av Norges største komikere, og hans parodier er virkelig i særklassen. Kristian Valen er morsom, Åsted Valen er ganske langt fra det samme.

Her er det er et brennende behov for regi- og tekstarbeid. Valen flyter fra den ene historien til den andre, tilsynelatende uten mål og mening. Flere ganger nevner han en person eller hendelse, og sier «jeg kommer tilbake til det senere», men følger aldri opp. Han surrer med navn og mister poenger, og mye virker vilkårlig og dårlig planlagt. Det er vanskelig å tro at dette er noe han har gjort mange ganger før, og lite kan forsvare at showet ikke er strammere og mer presist.

Til tross for et rotete oppsett er det tydelig at Valen koser seg på scenen. FOTO: hentet fra kristanvalen.no

Publikum ler, og joda, jeg gjør det samme. Jeg ler av Valens forbløffende mimikk og stemmeregister, og hans gode etterligninger. Men jeg ler også av hans slappe diksjon og slurvete uttale, fordi han fordreier stemmen til det absurde. Det er ikke noe positivt i å miste store deler av teksten, selv om personen på scenen gjør det morsomt.

Jeg drister meg til å si at den eneste grunnen til at Åsted Valen har fått lov til å spille så lenge er fordi navnet Valen er en del av det. Kristian Valen drar det halvhjertet i land fordi det er noe innebygd komisk over hele hans vesen. Hadde det vært noen andre ville jeg faktisk vurdert å gå etter ti minutter. Liker du Kristian Valen vil du sikkert like Åsted Valen også, men er du gira på kvalitet vil jeg anbefale å finne noe annet.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg