Koronaviruset satte en bråstopper for teaterbransjen i midten av mars og har de siste månedene gjort det vanskelig å oppleve teater i vante omgivelser. De fleste scenekunstarenaer har stengt ned og ingen vet når vi er tilbake til normalen. Men tross få jobber og store inntektstap, har Norges kunstnere virkelig latt kreativiteten blomstre og det har den siste tiden vært mulig å oppleve teater på helt nye arenaer.
Hva: Figurteater på nye arenaer
Hvor og når: Vinduet til Bananaz, 24. juni
Idé: Figurteaterkompaniet Frontfigur
Medvirkende: Bård Bjørknes og Ella Honeyman-Novotny
Anmeldelse av: Kamilla Skallerud
Onsdag 24. juni var en sånn dag. Vi tok turen til Grønland for å oppleve Frontfigur spille teater i vinduet til Bananaz. Stilige masker og et tårn med doruller er alt som trengs for å underholde forbipasserende i noen minutter. Forestillingen i seg selv varte rundt 5 minutter, og hadde relativt begrenset innhold. Ei mus og en rotte lekte med doruller. Musa bygde tårn, og rotta reiv de ned hver gang. Det mest spennende for min del var å observere forbipasserende som tittet inn, ble nysgjerrige og stoppet opp litt før de gikk videre. Noen av barna ble helt oppslukt, og spesielt ei jente nekta å bli med faren videre fordi hun syns det var så gøy å se teater igjen. En gjeng ungdommer begynte å analysere maktbruk mellom musa og rotten, mens andre gikk forbi helt uten å legge merke til det uvanlige synet i vinduet.
Dette er ikke en kunstform man tjener penger på ved billettsalg eller lignende, men det er en fin måte å nå ut til et bredere publikum og vise at teateret fortsatt lever. Den enkle formen og korte varigheten gjør at man har tid til å stoppe opp, fundere over hva man ser, og så traske videre. Etter altfor mange uker uten å ha vært på teater, var dette et friskt pust og et bevis på at korona ikke har tatt knekken på kunstnerne.