Havboka

Heddapris for beste regi og beste mannlige hovedrolle. Endelig skal teaterungdom se Havboka – en bunnsolid Jan Sælid i en oppslukende forestilling. Heddajuryen har min fulle støtte.

På havets bunn seiler Håkjerringa sakte avgårde. Havboka forteller historien om det mytiske dyret og havet som omsvøper det. FOTO: Erik Berg

Tittel: Havboka
Av: Morten Strøksnes
Dramatisert av: Ole Anders Tandberg
Tid og sted: Nationaltheatret, Amfiscenen, 22. august 2019
Regi og scenografi: Ole Anders Tandberg
Komponist og lyddesigner: Joel Sahlin
Kostymedesigner: Maria Geber
Lysdesigner: Elisabeth Kjeldahl Nilsson
Maskør: Wibke Schuler
Medvirkende: Jan Sælid
Kommende forestillinger: I spilleplan hos Nationaltheatret til 28. desember
Anmeldelse av: Mari Noodt


 

Salen er fullsatt idet Havboka settes opp igjen på Nationaltheatret. Det bør ikke komme som noen overraskelse, med tanke på all god omtale siden premieren i januar. Vi har ventet i spenning på å få se den “ekstraordinære” forestillingen – for å bruke Heddajuryens egne ord. Det medfører selvfølgelig noen skyhøye forventninger, men her er det ingen plot twist og Havboka lever fullt og helt opp til sitt gode rykte.

Jan Sælid er brilliant som både håkjerring, fisker og forteller. Denne forestillingen er som laget for hans brommende fortellerstil. FOTO: Erik Berg

Det er få som kan formidle tekst som Jan Sælid. Han er en makeløs historieforteller, som fører oss inn i sin verden og aldri – ALDRI – gir slipp. Jeg sitter klistret til både skjerm og scene til siste lampe slukker. Sælid har taket på oss, med sin dype røst og brommende latter, den deilige komiske timingen, tilstedeværelsen og sitt skarpe blikk. I tillegg får regissør Tandberg fram et underliggende seriøst engasjement for klimaet og naturen, som også får komme til overflaten. Det er den finurlige kombinasjonen av bølgende historiefortellinger, som maler avgårde, og det overhengende klimaopprøret, som gjør denne forestillingen så enestående.

Havboka behøver ikke mer enn Sælid og de smarte sceniske virkemidlene Tandberg har lagt til. FOTO: Erik Berg

Havboka gir rom for våre egne bilder og tanker, samtidig som historiefortellingen fortsetter på scenen. Sælid balanserer tempoet perfekt og maler frem bilder i hodene til sitt publikum. Det gjør tematikken aktuell for hver enkelt tilskuer, og drar oss lengre inn i forestillingen. Jeg er fortapt på havets dyp sammen med håkjerringa, og ser verden over bølgene ødelegge livet som omfavner meg. Det er Sælids stødige prestasjon som gir meg muligheten til å dykke ned i disse følelsene. Det gjør inntrykket sterkere. Klimakrisen settes til liv gjennom fortellingene om havet, uten å være verken moraliserende eller overdreven. Gjennom Sælids formidling blir det hele svært vakkert og poetisk, men med store doser komikk og spenning. Det må være veteranens superevne å kunne binde sammen disse kreftene i forestillingen på en slik sømløs måte.

 

Når en forestilling er gjennomført god, med kvalitet i alle ledd, overskrider den også målgrupper. Havboka passer for ungdommer og voksne i alle aldre. Tematikken er brennaktuell og viktig, Jan Sælid er brilliant og historien vakker. Det er ingen grunn til å la være å se den – sånn bortsett fra at det er tomt for billetter. Sikre deg dine nå!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg