Teaterungdom.no elsker Carte Blanche! Norges nasjonale kompani for samtidsdans produserer fantastisk vakre forestillinger på løpende bånd, og beviser gang på gang at teater og dans henger sammen. Know Hows er intet unntak. På grensen mellom sjangrene males et vakkert uttrykk frem, et uttrykk som inneholder alt fra historiefortelling til dansende stoffer.
Absurd, ubeskrivelig, men alltid vakkert, Carte Blanche er tilbake i Operaen. FOTO: Tale Hendnes
Tittel: Know Hows
Hvor/Når: Den Norske Opera og Ballett, scene 2, 28. februar 2019
Av: Kristin Ryg Helgebostad og Ingeleiv Berstad
Scenograf: Signe Becker Komponist: Per Platou Lysdesign: Ingeborg Staxrud Olerud
Medvirkende: Adrian Bartczak, Dawid Lorenc, Chihiro Araki, Aslak Aune Nygård, Harald Beharie, Caroline Eckly, Timothy Bartiett, Irene Vesterhus Theisen, Ole Martin Meland, Olha Stetsyuk, Mathias Stoltenberg, Daniel Mariblanca, Anne Lise Rønne, Noam Eidelman Shatil.
Kommende forestillinger: spilles i Operaen 1.-3.mars
Anmeldelse av: Helge Langerud Heikkilä
Vi er i Operaen, på scene 2. Kristin Ryg Helgebolstad og Ingeleiv Berstad står bak koreografien, mens Signe Becker har skapt en fascinerende scenografi. Her er stoff, bundet opp i hopetall. Det er vanskelig å skulle forklare med ord. Know Hows har en nærmest utenomjordisk eleganse. Fantasi og grenseløshet er stikkord i denne surrealistiske forestillingen.
Carte Blanche gjør noe så lite nordisk som å satse på en maksimalistisk stil. Det er 14 dansere på scenen, mye og varierende bruk av lyd og lys, og diverse kostymer. Heftige masker er også i spill, for ikke å snakke om den stadig skiftende scenografien. Likevel fremstår forestillingen som veldig rolig. Den tar seg tid. Resultatet er en ekstremt behagelig opplevelse.
Den “nakne” scenen som møtte publikum skal snart fylles av 14 dansere, og en levende scenografi. FOTO: Teaterungdom.no
Jeg blir ikke helt klok på handlingen, og må ærlig innrømme at jeg tidvis soner litt ut. Jeg sitter og ser på, fremfor å leve meg inn i forestillingen. Denne distansen er på ingen måte noe problem, men dersom man som publikummer ønsker å ha følelsene i spenn, er nok ikke dette forestillingen for deg.
Dette er en forestilling for estetikerne. De som kan sitte, se og nyte. Ta seg tid til detaljene. Le om man vil. Jeg sa innledningsvis at Teaterungdom.no elsker Carte Blanche, og det gjør vi fortsatt.