Mikrobia

Hvis hele menneskeheten ble omgjort fra mennesker til mikroorganismer, da hadde hele menneskeheten fått plass i en revebæsj. Hva om det finnes noe som aldri dør, men som bare lever? Hvordan så det ut når det aller første livet oppstod? Også er det ett spørsmål til, et spørsmål jeg har tygget på siden jeg gikk ut dørene på Vega Scene etter å ha sett Øyteaterets nyeste forestilling Mikrobia: Hvordan skal jeg beskrive det ubeskrivelige?

Mikrobia presenteres med denne plakaten. Den treffer godt, ubeskrivelig og vakker. GRAFIKK: Deborah Mora, Rose Leahy, Amanda Baum

Tittel: Mikrobia

Hvor/Når: Vega Scene, torsdag 16.januar

Produsert av: Øyteateret v/produsent Andrea Skotland

Manus: Amalie Olesen

Regi: Ellen Jerstad

Scenografi: Baum & Leahy

Medvirkende: Kjersti Aas Stenby, Huy Le Vo, Vincent Vernerie, Sjur Miljeteig (komponist og musiker)

Kommende forestillinger: Forestillingen er ferdigspilt

Anmeldelse av: Helge Langerud Heikkilä


Dette er mer enn bare en forestilling –  det er en opplevelse. Vi får dele noe med hverandre, smake på noe, lukte på noe. Ligge på gulvet og kjenne følelsen av et fjærlett slør som trekkes over oss. Se en enorm figur bevege seg. Høre magisk musikk og svevende tekst. Tiden er umulig å henge med på, jeg aner ikke om det har gått en time eller ti minutter. Det jeg vet er at dette er helt spesielt. Mikrobia er ubeskrivelig.

Ellen Jerstad har regien. Ellen Jerstad som en dag kommer til å skape noe briljant som blir husket i generasjoner, det er jeg ganske sikker på. Verkene hennes gir meg samme følelse som de første gangene jeg så Alan Lucien Øyens produksjoner, man bare vet at her er det noe helt ekstraordinært. Med Mikrobia skaper Ellen sitt eget lille univers, bygget rundt et ganske enkelt og konkret premiss. Mennesker er ikke lenger mennesker, men mikroorganismer.

Det som ikke kan dø. FOTO: Marie Charlotte Thomsen Lund

Dette samspillet mellom det konkrete og det abstrakte er veldig spennende. Og det er ganske rart også. Innholdet ligger i stor grad i de magiske bildene som skapes, da forestillingen er nesten helt uten handling. Dessuten er lydbildet perfekt. Altså virkelig perfekt. Komponist og musiker Sjur Miljeteig skal ha en stor del av æren for at denne forestillingen har blitt det den har blitt. Bravo!

Så hva har den blitt? Ikke lett å si, men jeg liker det, og jeg vil anbefale alle å se den. Bare for å ha sett det. Jeg har prøvd å beskrive det ubeskrivelige, jeg har prøvd å beskrive Mikrobia. Se den og prøv selv, det er ikke så lett…

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg