Skirevyen 2020: Grinepølse

Det er mange gjennomgangskarakterer i løpet av en revysesong, mange gjennomgående tematikker. Skirevyen prøver seg med gjennomgangsyrker og gjennomgangsrekvisitter. Journalister og slaktere får gjennomgå. Og bordet med pølser er på plass. 

Her er det MYE som foregår… mye… og det er gøy. FOTO: Skirevyen

Tittel: Grinepølse

Hvor/når: Ski videregående skole, 28. februar

Instruktør: Tarjei Sjøberg

Skuespillere: Thomas Røstgård Stenberg, Filip Fedøy, Ada Emilie Aalberg Opsahl, Lukas Anvik, Jacob Oskar Hansen, Sebastian Lerpold, Eivind Jensen, Mina Moland, Marie Torre Snipen, Aurora Nyttingnes

Kommende forestillinger: Revyen er ferdigspilt

Anmeldelse av: Helge Langerud Heikkilä


Grinepølse fortsetter der fjorårets revysuksess sluttet: med absurd humor og smarte løsninger. Det jeg beundrer Skirevyen aller mest for, er at de tør. De tør så utrolig mye. Å bruke 17.mai, bunad og melodien til blant annet “Ja vi elsker” i åpningslåta er dristig. Også fungerer det så sjukt bra. Det svinger fra første stund.

Scenografien er full av fiffige løsninger og artige inn/utganger. En fot er lodd for å lukke den ene døren og scenografiens X-faktor avsløres først helt til sist. Det er med andre ord mye å glede seg til i Grinepølse.

Skirevyen 2020 er ekstremt godt gjennomarbeidet. Mye går igjen, som et lite hav av røde tråder, karakterer, sceografielementer og yrkesgrupper. I tillegg har den en behagelig og riktig lengde. Alle skuespillerne er dyktige, men jeg må trekke frem Ada Emilie Aalberg Opsahls mimikk, timing, sjarme og talent. Wow!

Slaktere og pølser. FOTO: Skirevyen

Det er likevel noe jeg biter meg merke i og som gir suksessrevyen Grinepølse en liten bismak: Hvem er den egentlig laget for? Hvem vil ha mest glede av den? Det er ikke til å stikke under en stol at mye av revyen nærmest er skreddersydd for Aftenposten. Jeg hører flere i pausen kommentere at de ikke skjønner noe, at de føler de ser en intern revy, laget for noen spesielt inviterte. Og selv om jeg liker revyen selv, skjønner jeg hva de mener…

Kvaliteten er der uansett! Grinepølse er en meget sterk revy. Jeg ler og koser meg (men som anmelder er jeg jo spesielt invitert).

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg