Teatervåren 2019

Det er 2019 og vi går inn i et nytt og spennende teaterår. Teaterungdom.no skal anmelde 26 skolerevyer og være en del av juryen til Revykavalkaden – en utrolig kul utfordring! Her snakker vi teater som virkelig er av, med og for ungdom. Men vi skal selvfølgelig også gi en ung og frisk stemme til alt det andre interessante som skjer i kultur-Norge, og på plakaten finnes det mange godsaker. Vi i redaksjonen gleder oss til teatervåren 2019, og her er noen av forestillingene vi er mest spente på!

       FOTO: (f.h.) Fredrik Arff, Erika Hebbert, Helge Hansen, bildet hentet fra Dansens Hus  og Tilnærmet lik

 

Stine: Våren 2019 lover et spennende og variert teater-reportoar! Spesielt synes jeg Det Norske Teatret fremhever seg med et sterkt program som har mye godt i posen. Goksøyr&Martens er tilbake, denne gangen med forestillingen Dottera. Duoen har tidligere imponert med sterke temaer og realistiske framstillinger, og jeg tror deres nye prosjekt er intet unntak. Mare av Lisa Lie, og Oslo av J.T. Rogers er også forestillinger som stikker seg ut! På Oslo Nye Teater gleder jeg meg til å se Kari-Ann – Ærlig fortalt, en forestilling jeg tror vil bli både morsom og tøff. Den handler tross alt om livet til en morsom og tøff dame!

Mari: Det kan virke som 2019 er året hvor kritikerroste romaner skal teppelegge teaterscenen. Allerede denne våren får store litterære hit’er som Tante Ulrikkes Vei (Det Norske Teatret) og Fuglane (Riksteatret) nytt liv på scenen. Det er alltid spennende å se hvor vellykket overgangen fra bok til teater er, så disse gleder jeg meg til! Jeg må også trekke fram Statsteatrets nye tiårsforestilling 2010 – Lollywood. Disse gutta har underholdt oss med knallsterkt handtverk før, og jeg håper det fortsetter når de nå beveger seg nærmere vår samtid. Jeg kan heller ikke unngå å nevne De Urørlige på Oslo Nye Teater. Den franske filmsuksessen ligger mitt hjerte nært og jeg er spent på å se om teaterversjonen har noe å stille opp med!

                                                 Foto: (øverst) Erika Hebbert, (nederst) Stig Håvard Dirdal

 

Kamilla: Det er to ting jeg gleder meg til denne våren. Det første er alle skolerevyene, som jeg allerede er godt i gang med å se! For videregående elever i Oslo og Akershus er revyene blitt en viktig tradisjon, og det er kjempe gøy å se og anmelde disse, og mimre tilbake til min egen tid på videregående. Det andre jeg gleder meg til alle forestillingene som skal opp på Oslo Nye Teater, og da spesielt De urørlige, En sporvogn til begjær og Kari-Ann – ærlig fortalt. Helt tilfeldig at alt jeg gleder meg mest til er på samme teater, men det blir garantert flere turer dit utover våren.

Helge:  Å stupe inn i skolerevyuniverset er selvfølgelig et høydepunkt. At vi også får være en del av juryen til Revykavalkaden er bare helt rått! Men det er selvsagt mye annet å glede seg til også. Carte Blanche inntar Operaen med Know Hows som jeg gleder meg stort til. Siste forestilling fra kompaniet, Sufflette, var jo blant de nominerte til Årets forestilling 2018, så vi vet hva denne gjengen er god for. Ingenting, en samproduksjon mellom Tigerstadsteatret og Oslo Nye presenterer seg som “et stykke for ungdom” noe som alltid gjør meg nysgjerrig. Winter Guests og Alan Lucien Øyen kommer tilbake til Dansens hus med forestillingen Me, noe som også får blodet mitt til å pumpe litt ekstra. Ser ut til at det blir mye dans på meg denne våren, det kan jeg like. I boken min er dans også teater.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg