Til ungdommen

Det er en ung gjeng med skuespillere Mattis Herman Nyquist har fått æren av å regissere i Til ungdommen. Vi møter dem i garderoben på Centralteatret, hvor dagen starter med kaffe og klargjøring til prøve. Vi kommer fort i snakk Ines, som gladelig diskuterer årets skolerevyer med oss. Noen minutter senere ber inspisient Rebecca Lilleengen alle skuespillerne om å samles på scenen. Det er under to timer til prøvevisning, men før det skal noen scener finpusses mens lys og lyd jobber på spreng.

 

Under to timer til prøvevisning, men mye skal terpes før det. FOTO: Kamilla Skallerud

 

Teaterungdom.no har tatt turen til Oslo Nye Centralteatret for å ta pulsen på sesongens store forestilling for ungdom: Til ungdommen. Det er under en uke til premiere, og i dag er det prøvevisning.

 

Mattis løper opp og ned. Lyset går av og på i forskjellig styrke og vinkler, og det er ikke alltid like lett å vite hva de holder på med der oppe. Scenen er naken. Alt innhold er borte og igjen står det store tomme rommet. Det eneste som bryter stillheten i rommet er en stor kreasjon som henger ned fra taket midt på scenen. Det er som en krussedull. Kaos.

 

“Tarjei, kan du gå under den, den tingen?” FOTO: Kamilla Skallerud

 

«Tarjei, kan du gå under den, den tingen» Det er godt å høre at heller ikke regissør Mattis har et fasitnavn på dingsen i taket. Men selv om vi ikke helt skjønner hva det er, gjør den mye med uttrykket. Det skarpe led-lyset klarer å lyssette scenen alene. Ellers er detaljene i fokus. Det jobbes med plasseringer på scenen, og med motivasjonen bak replikkene.

 

«Da har vi en ide som vi kan teste ut etterpå. Så blir det nok endret etterhvert uansett» Nyquist leder prøven med stødig hånd. «Vi må avstive denne stive situasjonen… for å si det på den måten.» Tonen er lett og leken. Skuespillerne spiller piano, snakker sammen og ler. Det er spennende å se dynamikken. Skuespillerne stiller konkrete spørsmål, Nyquist gir abstrakte svar, men de forstår hverandre.

 

Pausen blir brukt på å se et TV-innslag av seg selv om forestillingen. FOTO: Kamilla Skallerud

 

Etter et par timer som fluer på veggen er det lett å se at dette er en produksjon med omsorg. Det jobbes hardt, men med godt humør og samhold. “Dere er en fin gjeng!” sier plutselig Nyquist i det han settes seg ned i salen etter å ha gitt nok en instruksjon. Jeg tror ikke skuespillerne hører ham, men det er kanskje ikke så nøye, for det skinner igjennom at han synes det.

 

Vi startet dagen med å snakke med Ines, og skal avslutte vårt lille “flue-på-veggen-innlegg” med noe hun sier fra scenen og som sitter igjen hos oss etter disse timene på Oslo Nye: «Og da må jeg huske å spørre hva han heter. Jeg lover»

 


Presentasjon av Til Ungdommen fra Oslo Nye sin hjemmeside:

Linn Skåbers kritikerroste bok blir teater

Til Ungdommen er en forestilling basert på biografiske historier fra unge menneskers liv.
Når er man en såkalt ungdom? Når er man egentlig voksen? Og er det sånn at vi alle, uavhengig av generasjon og alder, lengter etter det samme?

Til Ungdommen handler om alle størrelser – og ingen. Om å ville vekk, slippe, lengte, om å gi opp alt og om å bry seg om alt. Om å finne ut, om å finne frem. Om å være liten i en stor verden – og motsatt.

Til Ungdommen er en forestilling om å høre til, selv der du ikke hører hjemme.

Med: Tarjei Sandvik MoeEmilie MordalFilip Bargee RambergJon Ranes og Ines Høysæter Asserson.

Urpremiere 22. januar 2020 på Oslo Nye Centralteatret


 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg