Trulte fyller år

Klassisk sitcom møter teateret i Trulte fyller år. Her snakker vi stue, stampub og en vennegjeng som ikke helt klarer for å legge ungdomstiden bak seg. Kompani Krøbel har laget sin andre forestilling, og tematikken de tar opp er like aktuell som den er gjenkjennelig. 

 

Det er en gjeng flotte og dyktige skuespillere på scenen i Trulte fyller år. FOTO: Ulvar Gansum

Tittel: Trulte fyller år

Av: Marit Røste ved Kompani Krøbel

Tid og sted: Teater Manu, 06. juni 2019

Regissør: Yngve Emil Marcussen   Regiassistent: Ingvild Kristin Kirkvik

Scenografi: Alba Lasanta Ebbesen   Kost og mask: Ingri Brinch Ness

Medvirkende: Marit Røste, Ann Mari Nordengen, Eirik Hallert, Sindre Olav Fredriksen og Daniel Frikstad. Nederst f.v. Karen Husby Liland og Astrid Nøkland.               

Kommende forestillinger: Fredag 7. juni og lørdag 8. juni                                                  

Anmeldelse av: Stine Sørensen


 

Scenen på Teater Manu er gjort om til en liten koselig stue i Oslo. Her møter vi Trulte, som egentlig heter Hedda, men hvis kallenavn fra barndommen har blitt med inn i voksenlivet. Trulte fyller 30 år, og i stua overrasker vennegjengen med fest. Herfra følger vi livet til Trulte og co. gjennom ett år til dagen hun fyller 31. På veien lærer vi disse karakterene å kjenne, og kanskje lærer vi å kjenne oss selv litt bedre også?

Den gjennomgående tematikken i forestillingen er overvekt. Manusforfatter og skuespiller Marit Røste spiller tittelrollen, og i programmet skriver hun ærlig at mye i stykket er basert på egne erfaringer som overvektig kvinne. En av forestillingens styrker er fremstillingen av den subtile stigmatiseringen Trulte opplever. Kun en gang blir hun kalt direkte feit, ellers så kommer det små stikk som “Jeg kan hjelpe deg med kosthold og trening” og “Spiser du igjen?”. For ikke å snakke om at alle kaller henne for Trulte, som i bunn og grunn er et ganske ondsinnet kallenavn. Det er deilig når Trultes nye homofile romkamerat spør om han kan kalle henne for Hedda. Og desto verre blir det når han senere (i sinne) sier Trulte. Forestillingen belyser ikke bare hvordan det er å leve som overvektig, den sier også noe om hvordan mennesker stigmatiserer andre, selv om vi kanskje ikke mener det.

 

Trulte må ta et oppgjør med sin alkoholiserte og bortskjemte lillebror, spilt av Eirik Hallert. FOTO: Alba Lasanta Ebbesen

 

Både karakterer og historie vekker gjenkjennelse og identifikasjon. Vi møter den konservative barndomsvenninne som mest av alt vil få barn, og den festglade nye venninnen som absolutt ikke vil ha barn. Vi møter den homofile romkameraten og kompisen fra jobben som ikke helt har funnet seg selv. Vi møter Trultes alkoholiserte lillebror og hans influenser-kjæreste (som faktisk får barn i løpet av forestillingen). Som en som selv nærmer seg 30, er dette karakterer jeg kjenner godt igjen. I løpet av forestillingen faller to venner fra hverandre fordi de rett og slett er blitt for ulike, og på et punkt er man nødt til å ta et oppgjør med en nær person som har gjort en vondt, selv om det er vanskelig. Jeg er sikker på at de fleste vil kunne relatere seg til mye av det som skjer på scenen, uavhengig om man har fylt 30 eller ikke.

 

Regien er modellert etter tv-sitcomen. Tenk Friends og How I met your mother, så har du et ganske klart bilde på dramaturgen til Trulte Fyller år. Mye av handlingen foregår i Trulte sin stue, men vi drar flere ganger innom stampuben også, som artig nok er karaokebaren Syng!. Synes du ikke det var artig, så har du ikke bodd i Oslo lenge nok! Forestillingen varer i en time og 40 min, så det er mye som skal skje for å troverdig simulere et år. Vi får servert alt fra lengre scener til korte, kjappe glimt inn i karakterenes liv. Det fungerer godt, selv om jeg noen ganger skulle ønske at enkelte scener varte lengre, mens andre med fordel kunne kuttes helt.

 

Trulte fyller år er et bittersøt drama som makter å levere humor uten at det tar brodden av tematikken. FOTO: Alba Lasanta Ebbesen

 

Dramaturgen minner på mange måter mer om det vi ser på tv enn det vi er vant med å se på teatret. Det funker rått! Det er kult å mikse ulike formater på denne måten, spesielt når tematikken retter seg mot et publikum som kanskje er mer vant til å bli underholdt fra sofaen enn fra salen. Slik frir man til et publikum som vanligvis ikke ville gått på teater, og det synes jeg bra. Vi trenger nyskapning på scenen, og vi trenger å trekke et yngre publikum. Trulte fyller år er rettet mot et voksent publikum, men jeg tror faktisk en 16-åring ville hatt like stor glede av forestillingen som en 30-åring. Mange av problemene som blir tatt opp er like aktuelle for ungdommen som for voksne, spesielt med tanke på kropp og seksualitet. Sånn sett tror jeg Trulte fyller år kan være en viktig forestilling, i tillegg til å være underholdende.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg