Vallerrevyen 2020: Full spredning

Til tonene fra  Footloose starter en særdeles vellaget revy. Full spredning er velskrevet, velkoreografert, velregissert, velspilt og veldig morsom. Med høydepunkter som “Plagus og Pestus” og “Fugleslåsskamp” er jeg ikke i tvil: Dette er en av sesongens beste revyer!

Solid fra start til gospel-slutt! FOTO: Peter von Tangen-Jordan

Tittel: Full spredning

Hvor/når: Valler videregående skole, 21.januar

Instruktører: Sebastian Aasen Solli og Hanna Klingenberg

Skuespillere: Eira Tidemand-Johannessen, Henrik Hellum, Charlotte Almnes, Thomas McKinney Wist, Franziska Tørnquist, Jørgen Thingwall Færgestad, Ankita Johar og Jakob Nermoen

Kommende forestillinger: Spiller t.o.m. 25. januar

Anmeldelse av: Helge Langerud Heikkilä


De som kjenner meg, vet at jeg er svak for god tekst, og her er Full spredning helt i toppsjiktet. Sketsjene er akkurat passe lange, passe overraskende og har gjerne en vri på slutten. Sangene gir mening og summen av alle elementene gir et resultat som er enda bedre enn elementene hver for seg. Akkurat slik man vil ha det. Jeg vil også trekke frem skuespiller Thomas Wist som har en utrolig sjarme og varme. Selv munken får jeg en slags sympati for, selv om han har slaktet og voldtatt mennesker – i Guds navn.

Det er mange høydepunkter her. Guttegjengen på scenen har flere herlige numre. Jeg liker sangen ved pissoaret og vikingsketsjen. Her oser det av overskudd og spilleglede. Hurra! Fuglene som sloss over en pølse som til slutt blir snappet opp av en rotte som sier “pip-pip motherfucker” er herlig, enkel humor. Og nettrollets Karius og Baktus (her kalt Plagus og Pestus), varer akkurat passe lenge, med akkurat passe mengde samfunnskritikk og komisk teft. Her er veldig, veldig mye bra, i en veldig bra revy.

 

En av sesongens smarteste, artigste og mest velskrevne sketsjer. FOTO: Peter von Tangen-Jordan

Skal jeg være kritisk kan jeg si at de starter med et hint av usikkerhet. Det kan virke som om de ikke stoler helt på eget produkt og er redde for å kose seg på scenen. Dette gjør at de mangler litt trøkk og åpningen virker noe tam. Den usikkerheten er det bare å kvitte seg med. Her er det bare å kose seg og ha det gøy, både som publikummer og skuespiller.

Det er vel min oppfordring. Litt mer selvtillit. For dette er bra! Vallerrevyen 2020, årets positive revyoverraskelse, gratulerer!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg