– Vi kan ikke sitte på ræva å vente på å få en rolle tildelt

Friteateret Kompani Krøbel er i full gang med deres nyeste forestilling Trulte fyller år. Men å etablere seg i den kulturelle bransjen er ingen enkel sak.

Av Stine Sørensen


 

Marit Røste og Sindre Olav Fredriksen innrømmer at det å drive et friteater ikke alltid går knirkefritt, men at det er utrolig gøy er de begge enige om! FOTO: Stine Sørensen

 

– Krøbel kommer fra ordet krøpling, forteller Marit Røste.

 

Sammen med Sindre Olav Fredriksen og Ann Mari Nordengen bestemte hun seg for å opprette et eget teaterkompani for to år siden. Og det er ikke uten grunn at de valgte Krøbel som navn på kompaniet – et ord som beskriver en av samfunnets svakeste grupper.

 

– Vi synes det er interessant å forske i de vonde historiene. Det som kan være ubehagelig å ta opp, men som nettopp derfor er så viktig å snakke om, sier Marit.

 

Vi møtes på Teater Manu samme uke som kompaniet har premiere på Trulte fyller år. De har nettopp flyttet inn, og lyden av scenerigging strømmer fra salen. De er inne i en hektisk periode, men Marit og Sindre har allikevel satt av tid til et lite intervju.

 

Forskjellige roller

Som mange andre friteatergrupper har Marit og Sindre en god bukett av ulike roller innenfor kompaniet. I tillegg til å være skuespillere, er de to også produsenter og Marit har selv skrevet manuset.

 

Med på laget har fått meg seg flere gjesteskuespillere, en regissør og dramaturg, samt teknikere.

 

– Alle som er med er folk vi kjenner fra før av. Rett og slett snille mennesker som stiller opp. Så får de også vist hva de kan, og sånn sett er det positivt for alle involverte, forteller Marit, og legger til:

 

– Vi har blitt en god gjeng.

 

At det er en god tone mellom alle involverte er viktig i stort sett alle sammenhenger, men kanskje spesielt viktig i et voksende friteater. En stor utfordring ligger nemlig i å få til et samarbeid og en prøvetid som passer for alle som er med.

 

– Økonomien er jo ikke all verdens, så det gjelder å tilpasse prøvetiden til de andres jobber, forteller Sindre.

 

– Siden arbeidet ikke er lønnet, så kan vi ikke stille de største kravene. Vi jobber med et lappeteppe av en timeplan, sier Marit.

 

Hele ensemblet er samlet på scenen: Øverst f.v. Ann Mari Nordengen, Eirik Hallert, Sindre O. Fredriksen og Daniel Frikstad. Nederst f.v. Karen Liland, Astrid Nøkland og Marit Røste. FOTO: Stine Sørensen

Satser på å gå i null

Økonomi og finansiering er nok en utfordring de fleste friteatre har kjent på. Kompani Krøbel er fortsatt i etableringsfasen, og det er ingen enkel prosess å skaffe midler til en helaftens forestilling.

 

Så langt har ingen av søknadene om støtte gitt resultater, men Marit og Sindre er enige om at dette ikke er noe de gjør for pengens skyld.

 

– Det er ingen som blir rike av å være med, ler Sindre.

 

De forteller at lidenskapen ligger i å lage noe selv – noe med en mening og tanke som de vil formidle til omverdenen.

 

– Det handler om et ønske om å fortelle en historie som man selv synes er kul og interessant. Personlig synes jeg det er mye kjedelig på institusjonsteatrene, forklarer Sindre.

 

Marit er enig, og synes det er for få som retter seg mot ungdommens aldersgruppe på dagens etablerte teaterscener.

 

– Teater skal være for folk flest. Man skal ikke trenge en master i teatervitenskap for å forstå det som skjer på scenen, forteller hun.

 

“Det er ingen som blir rike av å være med.”

Sindre Olav Fredriksen

 

Når de nå straks står klare med Trulte fyller år, så er målet å gå i null.

 

– Så lenge vi ikke taper noe blir vi fornøyde. Vi spiller for å vise forestillingen, sier Marit.

 

– Ville vise det «Uperfekte»

Ideen til kompaniet kom da trioen gikk i klasse sammen på Norsk Skuespillerinstitutt (NSKI). De fikk i oppgave å lage en barneforestilling, og det arbeidet viste seg å skulle legge grunnsteinen for Kompani Krøbel.

 

– Vi ønsket å lage en barneforestilling som faktisk tok barna på alvor. Vi ville være ærlige om de vanskelige temaene, sier Marit.

 

– Vi ville vise det «uperfekte». De ikke-polerte sidene ved livet, nikker Sindre.

 

Resultatet ble forestillingen Farvel, som omhandlet barns møte med døden. Inspirasjonen var hentet fra barneboken «Farvel, Rune» av Marit Kaldhol.

 

I fjor dro de på turné med Farvel i Nord-Norge, og målet er å kunne utvikle og spille forestillingen videre.

 

– Vi søkte Den kulturelle skolesekken, men kom ikke med i år. Da prøver vi bare igjen neste gang, smiler Marit.

 

Med Farvel begynte skuespillerne å finne sin egen stemme og uttrykk. De bestemte seg for å opprette Kompani Krøbel.

 

– Vi skaper våre egne jobber. Vi kan ikke sitte på ræva å vente på å få en rolle tildelt, sier Sindre.

 

Tre dager før forestilling er det mye som skal gjøres klart på scenen. FOTO: Stine Sørensen

Vanskelige temaer

Trulte fyller år er kompaniets andre forestilling. Denne gangen er målgruppen en litt annen.

 

– Vi retter oss mot et mer voksent publikum nå. Vi tar opp en del problemstillinger som ikke er like aktuelle for de under 20, som økonomi, barn og arbeidsliv. Men jeg tror du kan sette pris på forestillingen uansett hvilken alder du er i, forklarer Marit.

 

Hun har selv skrevet forestillingen, og kan fortelle at mye av tematikken og handlingen har rot i egne erfaringer og opplevelser. Problematikk rundt spiseforstyrrelser, avhengighet, seksualitet og stigmatisering er noen av temaene som blir tatt opp.

 

“Vi ville være ærlige om de vanskelige temaene.”

Marit Røste

 

– Vi fremstiller virkeligheten som den er, men vi gjør det med humor og provokasjon. Det er viktig det vi snakker om, men vi tar det opp på en måte som kan fenge også.

 

I Trulte fyller år følger vi hovedpersonen Trulte og hennes venner gjennom et år, fra hun fyller 30 til hun fyller 31. Marit lover et fyrverkeri av en forestilling som ikke bare underholder, men som også får publikum til å tenke.

 

– Vi har et spesielt fokus på problemene rundt spiseforstyrrelser. Hvordan det har blitt en stygg uvane å behandle overvektige mennesker som late, uten å kanskje mene det. At man ufrivillig behandler andre mennesker på en dårlig måte uten å være klar over det, forteller Marit.

 

– Subtil stigmatisering, som er der av gammel vane, sier Sindre.

 

Spontant prosjekt

Det har vært en bratt kurve fra idé til forestilling. Marit forteller at de begynte å leke med konseptet i februar, og nå noen knappe måneder senere er de klare med forestilling.

 

– Vi ville lage en forestilling denne våren, men vi visste ikke helt hva det skulle være. Så det ble en hektisk periode i februar/mars mens vi jobbet med idéen, ler hun.

 

På scenen har de brukt tid på å forske i de forskjellige karakterene, samt å jobbe med et spesielt regikonsept:

 

–  Vi arbeider med sitcom-modellen, med en vennegjeng, en leilighet og et stamsted. Rett og slett hele pakka, forteller Marit.

 

– Jeg tror at dette blir veldig underholdene for de som ikke er så vant til å gå på teater. Du trenger ikke være så høykulturell for å forstå det, sier Sindre.

 

Selv om det har vært utfordringer med økonomi og prøveplaner, så har det meste stort sett gått bra i forkant av premieren.

 

– Man venner seg til slutt til total angst og panikk, ler Sindre.

 

– Forestillingen skal gå bra, nå gjelder det bare å klare å selge billetter, avslutter Marit.


Trulte fyller år spiller på Teater Manu fra 5. juni til 8. juni kl. 19.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg