16. desember: Riksteatret og Nationaltheatret – Liv Ullmann

16. desember:

Liv Ullmann, kjent fra blant annet årets Riksteater-turné med forestillingen LIV i samarbeid med Nationaltheatret. Også kjent som «Norges filmdronning».

 

FOTO: Morten Krogvold

 

Hva går jobben din ut på?

Min jobb som skuespiller og regissør handler om å skape. Den handler om å gi liv til andre mennesker. Jeg ønsker å gi publikum en følelse av å bli sett. For å få til dette må jeg også lytte. Lytte til publikum og lytte til meg selv som kunstner for å finne ut «hvem vi er» og «hvorfor vi er her». Hvis vi kan få publikum til å kjenne en følelse av tilhørighet, tror jeg at vi lykkes.

 

Hvordan var ditt forhold til teater som ungdom?

Jeg elsket å være publikum. Noen ganger fikk jeg også være skuespiller. Jeg laget forestillinger for min mors venninner og satte opp forestillinger sammen med andre elever på skolen. I dag ser jeg tilbake på disse forestillingene som noen av høydepunktene i mitt liv!

 

Hva har vært din sterkeste teateropplevelse i 2019?

Å få lov til å opptre selv i LIV og møte så mange ulike mennesker over hele landet gjør et sterkt inntrykk. Jeg gleder meg til ny turné til våren.

 

Hvilke forestillinger gleder du deg spesielt til i 2020?

Siden jeg selv skal på turné, vet jeg ikke hvor mye jeg får sett. Men denne våren har jeg spesielt merket meg «Til ungdommen» på Oslo Nye Teater med unge talenter på scenen i Mattis Herman Nyquist sin regi. Jeg håper jeg får den med meg mens jeg spiller på Nationaltheatret og før jeg drar på ny turné med Riksteatret.

 

Hvordan skal du feire julen?

Sammen med noen av mine nærmeste.

 

I desember 2019 gjennomfører Teaterungdom.no for andre året på rad sin helt egne JULEKALENDER:
Hver dag frem mot jul stiller vi 5 kjappe spørsmål til en skuespiller. Slik blir du litt bedre kjent med skuespillerne du ser på scenen. Kjapt, enkelt, og på ungdoms egne premisser
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg