3.desember: Brageteatret og Det Andre Teatret – Veslemøy Mørkrid

3. DESEMBER:

Veslemøy Mørkrid, kjent fra ensemblet på Det Andre Teatret og fra Indigo Englehår

Hva går jobben din ut på?

Herre min hatt, det er vanskelig å svare kort på: Leke, lese, gjøre research, pugge, sende tusen mails, filme self tapes og piloter, få avslag, få jobb, møte nye folk, dytte på grenser. Jeg er frilanser med alt det innebærer samtidig som jeg er i ensemblet på Det Andre Teatret noe som involverer å spille forestillinger, utvikle meg som utøver ved å delta på workshops, holde kurs, utvikle konsepter, gjøre regi, etc.

Hvordan var ditt forhold til teater som ungdom?

Jeg så Sult på Amfiscenen på Nathionaltheatret i 1999, da var jeg 17 år, og den gjorde veldig inntrykk, det var nok noen paralleller til fattig studentliv som traff godt, men den gjorde meg også oppmerksom på teater som noe som kunne gå dypere enn hva jeg hadde tenkt til da. Tidligere hadde både bøker, opera, musikk, film og fjell overgått teateropplevelsene.

Hva har vært din sterkeste teateropplevelse i 2019?

Gjertrud Jynge som forteller (Ales) i Trilogien på Det Norske Teatret, hun var helt rå, glassklar forståelse av tekst og fantastisk tilstedeværelse på scenen, hun planta mange sterke bilder.

Hvilke forestillinger gleder du deg spesielt til i 2020?

Det Andre Teatret skal lage en forestilling i samarbeid med Riksteatret neste høst, det er et veldig spennende prosjekt.

Hvordan skal du feire julen?

Med julefilm og familie (familie inkluderer strategispill) og pinnekjøtt. Juleoratoriet og It’s snowing on my piano kommer til å spilles i overkant ofte, og så må jeg ha litt alenetid med Bridget Jones, Kevin og John McClane. Og en liten tur i operaen i romjula.

Som førjuls-treat skal jeg se Tre Nøtter til WHAAAT!? på Det Andre Teatret med de morsomste folka jeg vet om, Forelska i Shakespeare på Nationaltheatret og Matilda the Musical i London – det gleder jeg meg skikkelig til!

I desember 2019 gjennomfører Teaterungdom.no for andre året på rad sin helt egne JULEKALENDER:
Hver dag frem mot jul stiller vi 5 kjappe spørsmål til en skuespiller. Slik blir du litt bedre kjent med skuespillerne du ser på scenen. Kjapt, enkelt, og på ungdoms egne premisser
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg