9.desember: Nationaltheatret og Riksteatret – Hanna-Maria Grønneberg

9. DESEMBER:

Hanna-Maria Grønneberg, kjent fra Nationaltheatret og Riksteatret hvor hun har briljert som Julie i Romeo og Julie

 

 

FOTO: Øyvind Eide

 

Hva går jobben din ut på?

Som skuespiller er jobben min ganske variert. Hver produksjon har en ny historie og nye mennesker å jobbe med. Det er noe jeg liker veldig godt med jobben min! Variasjonen. Å være skuespiller handler vel til syvende og sist om å fortelle historier til mennesker. Å være historieforteller.

Hvordan var ditt forhold til teater som ungdom?

Teater var viktig for meg som ungdom. Jeg var med i en ungdomsteatergruppe hvor jeg hadde det helt fantastisk. Å være med venner og øve til forestillinger sammen var alltid ukens høydepunkt!

Hva har vært din sterkeste teateropplevelse i 2019?

Av forestillingene jeg har fått sett i år var “Meg nær” som gikk på Nationaltheatret en av mine sterkeste teateropplevelser. En forestilling som fortalte noe om hvor sårbart og vanskelig det er å være menneske og leve i relasjoner med andre.

Hvilke forestillinger gleder du deg spesielt til i 2020?

Det er masse jeg gleder meg til å se neste år, så det er vanskelig å bare nevne én forestilling. Min venn Fredrik Longva som er nyutdannet regissør fra KHIO skal sette opp “De urolige” av Linn Ullmann på Oslo nye teater. Det er noe av det jeg gleder meg til!

Hvordan skal du feire julen?

Julen skal jeg feire med familien min i Fredrikstad hvor jeg kommer fra. Begge mine søsken har nylig fått barn, så jeg skal kose meg som tante. Det blir fint!

I desember 2019 gjennomfører Teaterungdom.no for andre året på rad sin helt egne JULEKALENDER:
Hver dag frem mot jul stiller vi 5 kjappe spørsmål til en skuespiller. Slik blir du litt bedre kjent med skuespillerne du ser på scenen. Kjapt, enkelt, og på ungdoms egne premisser
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg