11.desember: Kompani Krøbel – Marit Røste

11. desember:

Marit Røste, kjent fra Trulte fyller år  med Kompani Krøbel 

 

FOTO: Erika Hebbert

 

Hva går jobben din ut på?

Oi, nå spør du vanskelig. Jeg har nemlig ganske mange jobber, hehe.. Jeg er skuespiller og dramatiker i Kompani krøbel. Til nå har jeg vært dramatiker på begge forestillingene våre i tillegg til skuespiller. Men jeg har også ansvaret for nettsiden vår og markedsføring av forestillinger, jeg er med å skrive søknader i tillegg til alle mulige småoppgaver som dukker opp underveis i en produksjon. Jeg jobber jo også frilans som skuespiller og tar de jobbene jeg kan få i tillegg til å hele tiden styre på med egne prosjekter. For tiden jobber jeg med en tv-serie i samarbeid med regissør Christine Stronegger som jeg håper vi kan få pitchet inn til noen på nyåret. Jeg holder også på med et nytt stykke med hjelp fra Dramatikkens hus og forhåpentligvis også Oslo kommune. Også har jeg begynt å skrive bok! 

Som de fleste andre kunstnere i etableringsfasen har jeg også en dagjobb. Jeg jobber også som pedagogisk leder i barnehage.

 

Hvordan var ditt forhold til teater som ungdom?

Jeg hadde egentlig ikke noe sterkt forhold til teater i ungdommen. Jeg var ganske beskjeden og engstelig av meg i barndommen og ungdomsårene, så jeg prøvde noen ganger, men likte det ikke noe særlig dette med å være så i fokus. Det var først da jeg skulle begynne på videregående at jeg «fikk det for meg» at jeg skulle begynne på musikk, dans og drama. Men jeg hadde sett veldig lite teater, kun skoleforestillinger gjennom dks, gjerne med en noe overmoraliserende fortelling. 

 

Hva har vært din sterkeste teateropplevelse i 2019?

Jeg har helt ærlig ikke sett så mye teater i 2019, det har vært mest barneteater med barnehagen. Men jeg så Medea x2 på Torshovteater som jeg ikke likte i det hele tatt. Jeg følte meg rett og slett litt dum etter forestillingen fordi jeg følte at de bare skrek og sloss seg gjennom, så jeg fikk ikke med meg noen ting. Også var siste halvdel helt uutholdelig å prøve å få med seg. Så det var vel kanskje en sterk teateropplevelse, bare ikke så positiv? Hehe.. 

Men jeg så «Company» av Sondheim i London helt i starten av året som jeg syns var ganske fantastisk! Ekstra stas var det å få sett Patti LuPone også, selvfølgelig!

 

Hvilke forestillinger gleder du deg spesielt til i 2020?

Mm.. Per nå så har det ikke vært noen av vårlanseringene som har ropt ut til meg, eller som er forestillinger jeg fra før av har et sterkt forhold til. Jeg gleder meg til å se hva noen av byens kompanier klarer å produsere i løpet av året også er det spennende å følge med på Vega scene og gjesteforestillingene der. Jeg har også lyst til å få med meg Forelska i Shakespeare mens den fortsatt går.

Så kan det hende at det også kommer en ny forestilling fra meg? Vi får se hvordan tiden strekker til.

 

Hvordan skal du feire julen?

Jeg skal reise hjem til foreldrene mine i Larvik og prøve å ta det helt med ro. Lade batteriene og kose meg med å ikke gjøre så mye. Også skal jeg se alt av film og serier som jeg ikke har hatt tid til å se ennå. 

 

I desember 2019 gjennomfører Teaterungdom.no for andre året på rad sin helt egne JULEKALENDER:
Hver dag frem mot jul stiller vi 5 kjappe spørsmål til en skuespiller. Slik blir du litt bedre kjent med skuespillerne du ser på scenen. Kjapt, enkelt, og på ungdoms egne premisser
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg