HEDDAPRISEN 2018

Heddadagene 2018 ble avsluttet søndag med en festkveld på Oslo Nye Teater hvor 13 priser ble delt ut. Heddaprisen deles årlig ut for fremragende prestasjoner innen norsk scenekunst. Vi i Teaterungdom.no var selvfølgelig tilstede for å heie, og for å feire.


I kaoset i den overfylte foajeen på Oslo Nye Teater fikk Teaterungdom.no lurt seg til et lite bilde for å dokumentere festkvelden

Kveldens konferansierer var Ine Marie Wilmann og Ingvild Holthe Bygdnes, som stødig ledet oss igjennom kvelden. Utallige kostymeskift ble gjennomført, og det ble både spilt teater og sunget. Det var også diverse kunstneriske innslag hvor spesielt “Attitudeproblem” med gudmor Marit Moum Aune med englevinger tok kaka. Dette var gøy. En annen rød tråd under årets utdeling var #stilleforopptak, teaterbransjens bidrag i #metoo-revolusjonen. Sterke kvinner står med andre ord i fokus. Et paradoks i den sammenheng er at hele 10 (av 12) priser gis til forestillinger med mannlig regissør. Nevnte Marit Moum Aune er eneste kvinnelig regissør som får sin forestilling belønnet denne kvelden. Det mener jeg er et tankekors og noe det bør tas tak i.

The Book og Mormon (som vi har anmeldt her!) ble kveldens store vinner med tre priser. Are Kalvø vant pris for sin oversettelse og Preben Hodneland for sin rolletolkning av Eldste McKinley. I tillegg vant de kveldens gjeveste pris “Årets forestilling”. Det Norske Teatret gjorde nærmest storeslem med 6 priser. I tillegg til disse tre prisene vant Antigone (som vi anmeldte her!) pris for “Beste audiovisuelle design”, og Utafor (les vår anmeldelse her!) ble ikke bare “Årets forestilling for ungdom”, de ble også belønnet for “Særlig kunstnerisk innsats”. En pris uten nominerte, og som ikke deles ut hvert år, kun hvis noen har gjort seg fortjent til den. Ungdomsteater satses det for lite på! Å trekke frem teamet på en slik måte er viktig og riktig. Vi i Teaterungdom er over oss av begeistring. Gratulerer!  


Utafor <3 FOTO: Dag Jenssen

Engler i Amerika (les anmeldelse her!) vant ved to av skuespillerne, Hermann Sabado og Ågot Sendstad noe som sikret Nationaltheatret to velfortjente priser, og bidrog dermed til at i hvert fall en kvinnelig regissør har stått bak en prisvinnende forestilling dette teateråret…. Trøndelag teater, som gikk inn i kvelden med like mange nominasjoner som Det Norske Teatret (8 i tallet) ble stående på 2 priser, begge til Glassmenasjeriet forestillingen med flest nominasjoner (5 stk). Ragne Grande ble kåret til “Beste kvinnelige skuespiller/hovedrolle” og Johannes Holmen Dahl vant pris for sin regi. Trøndelag fikk en pris til, Gilles Berger vant pris for “Beste scenografi” for sitt bidrag til Garage (som vi anmeldte under Heddadagene her!) en forestilling av Cirka Teater og Turnéteatret i Trøndelag. “Beste barneforestilling” ble Tobias og dagen det smalt som dermed sikret pris også til Rimfrost Produksjoner og Hålogaland Teater.

Som en ekstra bonus, og til stor glede for oss som elsker å skrive om teater, ble det også utdelt en ærespris i år. “Heddakomiteens ærespris” ble gitt til Therese Bjørneboe, redaktør for Norsk Shakesspearetidsskrift. Kunstkritikk er viktig og under sterkt press. Prisen kan derfor sees på som et viktig symbol og et ønske fra bransjen om at dette trengs!

Alt i alt var dette en festkveld! Utafor skal selvfølgelig få ekstra ros av oss. Gratulerer, vi er så imponert over dere. Også håper jeg Heddajuryen og teaternorge tar tak i og får løftet frem flere kvinnelige sceneinstruktører og regissører. Det trenger vi! Takk for meg 🙂

– Helge

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg