18. desember: Oslo Nye Teater – Ingvild Holthe Bygdnes

18. desember:

 

Ingvild Holthe Bygdnes, kjent fra Oslo Nye Teater hvor hun har spilt i bl.a. Gymnaslærer Pedersen, MusikalLab og Fuglane.

FOTO: Privat

 

Hva går jobben din ut på?

Den inneholder så mye forskjellig. Det er derfor det er så gøy å være skuespiller. Men akkurat nå spiller jeg Gymnaslærer Pedersen på Oslo Nye teater om kveldene, også har jeg filmpremiere på Tunnelen på Colosseum på torsdag. Også pugger jeg noe tekst til en prøvefilming som jeg skal inn å prøve meg på til uka. Litt forskjellig der altså.

 

Hvordan var ditt forhold til teater som ungdom?

Jeg vokste opp i Harstad hvor vi ikke har noe eget teater, så vi var prisgitt Riksteatret og Hålogaland teater som kom innom byen på turné i ny og ne. Men gjennom Festspillene i Nord-Norge som er en kulturfestival en uke i juni kom det veldig mye eksperimentelt teater av internationalt format til vår lille by, og da jeg jobbet som frivillig på festivalen fikk jeg se veldig mye spennende teater gratis som ungdom. Dette utviklet i hvert fall kreativiteten min og har gjort synet mitt på teater uendelig. Det kan jo være hva som helst, det er bare ens egen fantasi som stopper en.

 

Hva har vært din sterkeste teateropplevelse i 2019?

Det må være å spille “Min Briljante Venninne” i 6 timer på Oslo Nye Teater. Tenk at 6 timer kan gå så fort og være så gøy å spille!

 

Hvilke forestillinger gleder du deg spesielt til i 2020?

Det må nesten være de produksjonene jeg skal inn i 2020. “De Urolige” av Linn Ullmann med Nyutdannede Fredrik Longva på regi og “Helligetrekongersaften” med Runar Hodne på regi. Her skal vi bruke mye elektronikamusikk på scenen så det gleder jeg meg veldig til å dykke ned i. Ellers gleder jeg meg til at Haugesund Teater skal sette opp “En beretning om blindhet”, det tror jeg kan bli skikkelig spennende

 

Hvordan skal du feire julen?

I år blir det med min samboers familie i Ski. Det betyr at det blir ribbe på julaften og ikke mamma og pappas pinnekjøtt dessverre, men det blir fult av folk og masse god julestemning.

I desember 2019 gjennomfører Teaterungdom.no for andre året på rad sin helt egne JULEKALENDER:
Hver dag frem mot jul stiller vi 5 kjappe spørsmål til en skuespiller. Slik blir du litt bedre kjent med skuespillerne du ser på scenen. Kjapt, enkelt, og på ungdoms egne premisser
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg