23.desember: Teater Innlandet og Trøndelag Teater – Mats Moe

23. DESEMBER:

Mats Moe, kjent fra Teater Innlandet og Bør Børson Jr. Nå jobber han på Trøndelag Teater, menTeaterungdom.no ble først kjent med Mats i Frognerparken og Alice i Eventyrland.

FOTO: Patrick da Silva Sæther

Hva går jobben din ut på?

Jobben min går i all hovedsak ut på å levendegjøre tekst og karakterer. Dypdykke inn i menneskets psykologi og alle dets feil og mangler. Og gjennom det fortelle andre hvordan det kan være å være et menneske.

Hva var ditt forhold til teater som ungdom?

Teater var veldig viktig for meg. Jeg var med i to amatørteatre og gikk på dramalinjen på videregående. Det var der jeg kunne slippe meg løs og leke, og gjennom å møte andre likesinnede og spille teater, lære mer om hvem jeg var. Det er grunnen til at jeg ble skuespiller.

Hva var din sterkeste teateropplevelse i 2019?

Min sterkeste opplevelse i år tror jeg må være «Prty Lyf» av Ibrahim Fazlic på Rosendal teater. Det var en herlig lek med publikum, dypt rørende og aktuelt. Jeg vil også trekke frem Ingrid Giæver som Kristin i Kristin Lavransdatter på Trøndelag teater (en forestilling jeg også var så heldig at jeg fikk hoppe inn i). I 4,5 time spilte hun ut Kristins liv, med hjertet i hånden og en nerve ut av denne verden. En vanvittig prestasjon, som viser et talent uten sidestykke.

Hvilke forestillinger gleder du deg mest til i 2020?

Det blir jo fort litt navlebeskuende – man gleder seg jo veldig til det man skal gjøre selv. Men jeg gleder meg også stort til å se «Leksikon om lys og mørke» på Trøndelag teater, «De urolige» på Oslo nye med Fredrik Longva på regi og «An Act of God» på Chat Noir. Sistnevnte er en forestilling jeg i mange år har gledet meg til at skulle komme til Norge.

Hvordan skal du feire julen?

Jeg skal hjem til Østlandet og feire jul med familien, før det blir romjulsspilling av «Stor ståhei for ingenting» og nyttårsfeiring i Trondheim.

I desember 2019 gjennomfører Teaterungdom.no for andre året på rad sin helt egne JULEKALENDER:
Hver dag frem mot jul stiller vi 5 kjappe spørsmål til en skuespiller. Slik blir du litt bedre kjent med skuespillerne du ser på scenen. Kjapt, enkelt, og på ungdoms egne premisser
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg