5.desember: Det Norske Teatret, Riksscenen og Antiteateret – Sigurd Andreas Vespestad Marthinussen

5. DESEMBER:

Sigurd Andreas Vespestad Martinussen, kjent fra Antiteaterets forestilling nr. 18: FØR VI DØR, Dogfight og The Book of Mormon kåret til Årets forestilling 2017 av Teaterungdom.no sine lesere

FOTO: Mikkel Gythfeldt

 

Hva går jobben din ut på?

Jeg jobber som skuespiller og musikalartist. Det betyr vel i praksis at jeg jobber med å fargelegge bildet som en regissør/koreograf/musikalsk ansvarlig tegner. Jeg prøver å forstå regissørens visjon, for så tolke den, og så prøve å tilføre den så mye av meg som mulig.

Ellers består jobben min av mye øving! Som musikalartist skal du gjerne både spille teater, synge og danse, så mye tid går med til egenarbeid; enten foran et speil, et notestativ, eller en annen hardtarbeidende kollega.

Hvordan var ditt forhold til teater som ungdom?

Jeg begynte i barneteater da jeg var 7 år gammel, og fikk alle de virkelig store rollene, som ape, skoleelev 3 og gutt på hotellet. Jeg gikk på barne/ungdomsteater til jeg begynte på Hartvig Nissens dramalinje, og tenker vel i ettertid at teater kanskje alltid var en større del av meg enn jeg selv var klar over.

Min interesse for teater handlet mer om å spille det enn å se på det. I dag er det vel en god blanding.

Hva har vært din sterkeste teateropplevelse i 2019?

Jeg har hatt mange sterke teateropplevelser i 2019, både som skuespiller og som publikummer. Som skuespiller er det spesielt to stykker som stikker seg ut, og det er Utafor ved Det Norske Teatret, og Dogfight som spilte på Riksscenen. Utafor ble veldig sterk på grunn av formatet på stykket, og de utrolig modige menneskene som fortalte sine utenkelige historier om hvordan de havnet utafor. Dogfight ble veldig sterk på grunn av tematikken, og samholdsfølelsen som fulgte med det utrolig harde arbeidet som ble lagt ned av hele ensemblet. Som publikummer var uten tvil den største teateropplevelsen min Hamilton i London. Det var fantastisk historiefortelling, musikalsk var det hinsides alt jeg har hørt hittil, teknisk var det helt sømløst, og jeg ble rørt til tårer allerede etter åpningsnummeret.

Hvilke forestillinger gleder du deg spesielt til i 2020?

Som utøver gleder jeg meg utrolig til å spille i The sound of music og Chess ved Folketeateret. Som publikummer håper jeg å få tid til å se så mye som mulig egentlig! Jeg blir alltid veldig inspirert av å se kollegaer på scenen!

Hvordan skal du feire julen?

Julen skal feires ved å innta så mye julemat som overhodet mulig, mens jeg forbrenner færrest mulig kalorier. Ellers tilbringe tid med familie, som man ellers har alt for lite tid med!

I desember 2019 gjennomfører Teaterungdom.no for andre året på rad sin helt egne JULEKALENDER:
Hver dag frem mot jul stiller vi 5 kjappe spørsmål til en skuespiller. Slik blir du litt bedre kjent med skuespillerne du ser på scenen. Kjapt, enkelt, og på ungdoms egne premisser
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg