22. desember: Teatret Vårt/Nordland Teater og Tigerstadsteatret/Oslo Nye Teater – Iver Innset

22. DESEMBER:

Iver Innset, kjent fra de Heddaprisvinnende forestillingene Mio min Mio og Ingenting. Teatret Vårt, Nordland Teater, Tigerstadsteatret, Oslo Nye Teater og Nationaltheatret har alle benyttet seg av skuespilleren vi først ble kjent med i Frognerparken og Alice i Eventyrland.

 

FOTO: Erika Hebbert
Hva går jobben din ut på?
Akkurat nå spiller jeg i “Forelska i Shakespeare” på Nationaltheatret, så jobben min nå handler i stor grad om å finne fram overskuddet som trengs for at kveldens forestilling skal bli like levende og engasjerende som den var de første gangene vi spilte den. Noen dager kjenner jeg at jeg er klar og gleder meg fra jeg står opp, mens jeg andre dager kan bruke hele dagen på å finne ut hva jeg trenger å gjøre for å være på plass til forestilling. Det kan være alt fra trening, til en kaffe med en venn, til å gå en tur, bake brød eller å binge en serie fra jeg står opp til jeg går på jobb på kvelden. Jeg ser på skuespill som en enorm konsentrasjon av energi over veldig kort tid, så kvaliteten på restitusjonen er for meg veldig viktig.
Hvordan var ditt forhold til teater som ungdom?
Jeg vokste opp i Rygge. På ungdomsskolen min var jeg så og si den eneste som interesserte meg for teater. Jeg følte meg utafor og ble mye mobba. Heldigvis var jeg med i flere teatergrupper i Moss, så jeg hadde et veldig bra sosialt nettverk utenfor skolen. Amatørteatermiljøet i Moss er også utrolig bra. Både APPLAUS og Teaterkråkene setter hvert år opp digre produksjoner med profesjonelle musikere og et foreldredrevet produksjonsapparat som jobber beinhardt for å gi ungdommene fantastiske rammer å boltre seg i. Jeg elsket å drive med teater, men det var først etter en klassetur til Oslo i 9. klasse hvor vi så “Vildanden” på Nationaltheatret at jeg skjønte at skuespiller er noe man kan være. På vei ut av teatret husker jeg at jeg bestemte meg for å bli skuespiller. Så da jeg begynte på videregående valgte jeg å pendle mellom Moss og Oslo hver dag for å gå på dramalinja på Hartvig Nissen. Det var helt fantastisk å plutselig gå i klasse med 30 andre ungdommer som elsket teater.
Hva har vært din sterkeste teateropplevelse i 2019?
Jeg tror det er “Min briljante venninne” på Oslo Nye. Ensemblet klarte virkelig å skape et lekent og levende rom der jeg følte meg veldig velkommen. Jeg følte at jeg var med på noe spesielt, og vipps, så hadde det gått 6 timer!
Hvilke forestillinger gleder du deg spesielt til i 2020?
Er det lov til å si noe jeg skal være med i selv? Jeg gjør det jeg. Hver gang jeg tenker på at jeg skal spille i “Den 25. timen”, så kribler det i hele kroppen. Det gleder jeg meg spesielt til, for det stykket har jeg hatt lyst til å spille i siden jeg leste det for første gang i 2012. Også gleder jeg meg veldig til å se hva Runar Hodne gjør med “Helligtrekongersaften” av Shakespeare.
Hvordan skal du feire julen?
Jeg skal til Moss og feire jul med familien. Vi går alltid tur i skogen tidlig på julaften mens alle andre ser på “Tre nøtter til Askepott”, også har vi koldtbord på julaften. For meg er det sånn jula skal være, men jeg har etter hvert skjønt at andre folk, for eksempel kona mi, synes det er litt tamt å spise “brødskive” på julaften. 3. juledag er det forestilling igjen.
I desember 2019 gjennomfører Teaterungdom.no for andre året på rad sin helt egne JULEKALENDER:
Hver dag frem mot jul stiller vi 5 kjappe spørsmål til en skuespiller. Slik blir du litt bedre kjent med skuespillerne du ser på scenen. Kjapt, enkelt, og på ungdoms egne premisser
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg